Wak Shet dan Wak Entol (Sahabat Pena -- Al Fatih Generaion)

Hai Ncik-puan Anda-ananda sekalian. Hari ini ana mau membagi cerita yang mengambil tempat dan suasana di kabupaten dan kecamatan Bengkalis. Cerita ini untuk  juga untuk mengenang para korban asap yang diakibatkan kebakaran hutan, salah satunya yang paling membuat manusia kerepotan yaitu lahan gambut. Lahan gambut memang bertebaran dibanyak tempat hampir memenuhi kawasan sumatera. Khususnya daerah Riau.

Seperti kata orang, masa lalu tak bisa kita ubah. Sudah dulu opening-nya. Semoga Ncik-puan Anda-ananda menikmati sebuah dialog ini.





“Bilo Wak Shet dan Wak Entol Becakap”

Narator       : Warung Pok Ani tampak ramai penyinggah siang ini. Sinar matahari condong dua jam. Sinarnya menjejaki pintu depan warung beberapa meter. Open-type warung menjadikan penyinggah tidak mau melepas pantat mereka.  Diantara warung itu ada Wak Entol asik mengopi. Tampak Wak Shet menghampiri Wak Shet dari barat laut. Resah.
Wak Shet    : (menepuk pelan punggung Wak Shet) Wak. Dah dengo kabo hari ni tak?
Wak Entol  : (memaling muka kebelakang) Ha?! Wak Shet! Kabo apo tu, wak?
Wak Shet    : (duduk kesebelah kanan Wak Entol) Ha. Macam ni, wak. (memposisikan telapak tangan masing-masing secara vertikal dan berhadapan) Macam tu, wak.
Wak Entol  : Apo entam dkau ni. Belum becakap lagi, dkau tu, wak.
Wak Shet    : Oh, belum ee? Usah marah, wak. Kang cepat tuo nanti. (berbicara lirih) Walaupun dikau dah tuo.
Wak Entol  : (seolah mendengar semuanya, berbicara menantang) Apo dikau cakap? Aku... (mengganti nada pertanyaan) Apo dikau cakap tadi, wak?
Wak Shet    : Taaakkk. Dah, dah. Macam ni, wak. Kampung... (berpikir sejenak. Membuang bola mata sejenak) kampung bantan yang dekat kelapa pati timur tebako! (teriakan menggelegar kepenjuru kedai).
Narator       : Beberapa penduduk yang mendengarnya berbisik terhadap yang lain. Seolah-olah mempertanyakan kebenaran omongan Wak Shet. Apo? Tebako? Alamak, itu kampung aku! Aku pegi dulu ee?
Orang ke-3  : Oi, Wak Narator! Kalau dikau pegi, siapo nak lanjutkan cerito ni?
Narator       : Yelah, yelah. Naseb-naseb. Semoga kebun aku tak tebako.
Wak Shet    : (memelankan nada suara, lebih kepada membisik) kabonyo, gambut kat sano tebako petang semalam. Saksi becakap ado orang tuo buang puntung rokok sembarangan. Itu yang aku  nak cakap ke dikau tu.
Wak Entol  : Oo macam tu. (berbatin) Ini tak biso dibio gitu ajo ni. Jangan sampai gambut kat umah aku keno jugo. Harus aku amankan.
Wak Shet    : (bingung melihat Wak Entol melamun dan mengangguk sendirian tidak jelas. Mengambil nada tinggi) Oi, Wak! Apo entam dikau melamun macam pokok tecacak kat tanah tu?
Wak Entol  : (tersentak) Astagfirullahal adzim. Nak tecabut jantung aku tau tak. Paling suko ngejutkan orang, dikau ni.
Wak Shet    : (menyindir lirih kearah lain. Seperti berbicara pada diri sendiri) Macam dio ado jantung.
Wak Entol  : (lagi-lagi, seolah dia mendengar kata-kata Wak Shet) Macam dio punyo.
Wak Shet    : (memakai nada tinggi sembari tersenyum mengejek) dikau tau tak yang aku cakap?
Wak Entol  : Macam aku tau ajo
Wak Shet    : He? Ado-ado ajo lah dikau ni (diam sejenak). Wak, dkau mikir apo tadi? Serius betul nampaknyo.
Wak Entol  : (air mukanya kembali resah) Macam ni. Rumah aku ado jugo gambut. Aku takut kang tebako juga macam kat bantan tu (semakin resah).
Wak Shet    : Santai. Aku pasti bantu pecahkan masalah dikau, wak.
Wak Entol  : (air muka marah, memandang langit-langit seolah itu langit) Aku harus pegang terus gambut tu. Apo pun yang terjadi, ....
Wak Shet    : (berbatin) Ha? Pegang? Tanah nak dipegang? Semuo tanah gambut kat rumah dio tu? Hebat betul kalo dio mampu.
Wak Entol  : ... aku harus. (menghela napas secara berat. Berganti air muka pasrah setengah) kalaulah tebako gambut aku, tak dapat aku ikut maen untuk acaro zapin amo miko semuo lagi. (berbicara lirih. Hampir dengan diri sendiri) Tak biso nanti tengok dek Hanifa latihan nari zapin. (terbawa halusinasi) Dek Hanif sayang.
Wak Shet    : (masih berbatin) Apo pulak lagi ni, budak? Apo hubungan tanah gambut dengan maen untuk acaro zapin? (mengutarakan isi qalbu) Wak? Oi, wak.
Wak Entol  : (masih didunia lain. tak menghiraukan Wak Shet. Seolah-olah tak  ada siapa pun).
Wak Shet    : (kesal) Kurang asam ni budak. Macam tak ado lagi manusio lain didekat dikau ee? (menampar dari belakang kepala Wak Entol seraya menjerit) Oi, wak!
Wak Entol  : Aduy mak! (meringis kesakitan. Mengelus-elus kepalanya) Apo sebab dikau nepuk kepalo aku?
Wak Shet    : Apo sebab kato dikau? Tak sado diri. Aku ado kat sini lagi, wak. Menghayal dek Ifa.... ajo. Dek ifa.. ajo. Tiap hari. Nak ngawini dio ajo dikau macam nak loncat dari tiang PLN (menyindir Wak Entol). Ngimpi ajo lah dikau tu (buang muka).
Wak Entol  : (Semakin gegana) Usah lah macam tu, kawan.
Wak Shet    : Yelah tu. Oi, wak, aku nak tanyo amo dikau (menatap terheran-heran).
Wak Entol  : (ikut menatap terheran-heran) Apo tu, wak?
Wak Shet    : Macam ni...
Wak Entol  : (memotong kalimat Wak Shet) Usah cakap dikau nak pijam duit amo aku lagi!
Wak Shet    : (Meneriaki) Belum selesai aku becakap lagi, wak! Dengo dulu. (mulai mengutarakan isi hati) Yang dikau maksud tadi tu sesuatu yang macam mano?
Wak Entol  : (tertawa pelan) Dikau ni pura-pura bodoh atau memang macam tu? Tak kan dikau tak tau alat musik gambut? Amnesia agaknyo dikau ni.
Wak Shet    : astagfirullah. Oi, wak. Yang dikau cakap dari tadi tu alat musik gambus.
Wak Entol  : (malu-malu kucing bercampur pikiran kosong) Jaadiii... yang wak maksud tu.. apo?
Wak Shet    : (menekan suara) yang aku MAKSUD tu.. tanah gambut. Bukan alat musik gambus yang kito pakai untuk maen zapin tu!
Wak Entol  : oh, yelah..
Wak Shet : Otak dikau ni tak nyambung-nyambung.
Narator       : Berhenti kejap! Aku nak check kebun aku dulu ee.
Semua orang : (badan terkaku. Mata melirik narator yang berlari menjauh. Berusaha berteriak tapi mulut terkaku) alsdkjf@#!$!!!

Related Posts:

0 Response to "Wak Shet dan Wak Entol (Sahabat Pena -- Al Fatih Generaion)"

Posting Komentar

Gambar tema oleh sndr. Diberdayakan oleh Blogger.

The Memorize

The Memorize
keluarga besar SMAN 3 Bengkalis, kelas 3 ipa 2

Popular Posts

Contact Us

Nama

Email *

Pesan *